De stadsschouwburg Concordia in Breda. (Foto: onbekend)
Je kan er de laatste jaren als Tv-kijker nauwelijks omheen. De vele talentenjachten als Idols en X-Factor, waar de kandidaten voor een uitzinnig publiek en op de voet gevolgd door de media hun zangkwaliteiten ten toon spreiden. Niet alleen nu, maar ook vijftig jaar geleden vonden soortgelijke taferelen in Nederland plaats. In 1958 maakte Raymond Westerling namelijk zijn debuut als tenor in de opera Tosca van Puccini. Zijn optreden kon op een overweldigende belangstelling rekenen. De vele toeschouwers in de Bredase stadsschouwburg Concordia lieten zich niet onbetuigd. Westerling werd door hen luidruchtig toegejuicht en met een staande ovatie beloond.
De vaderlandse journalistiek toonde zich daarentegen heel wat minder enthousiast. De Telegraaf sprak van een “fiasco”. De zangpartijen van de oud-kapitein klonken volgens het dagblad “gesluierd, soms zelf schorrig en vrijwel steeds onfraai, terwijl een geoefend oor er toch de aanvankelijke natuurstem nog in kon ontdekken”. Ook De Volkskrant meende dat de “stoutmoedig en avontuurlijk vechter” over aanleg beschikte, maar constateerde “veel wilde lucht, een hoge e zonder klank en een te weinig gedifferentieerd timbre”. Desondanks meende de krant dat Westerling onder zorgvuldige leiding zich tot een goede tenor zou ontwikkelen. Hij beschikte immers over een “tweetal niet te onderschatten voordelen om dat te bereiken: een internationaal gevestigde naam en bewezen doorzettingsvermogen”.
De kritiek van Vrij Nederland richtte zich in tegenstelling tot De Telegraaf en De Volkskrant niet zozeer op Westerlings zangkwaliteiten, maar op de toeschouwers in het concertgebouw. Het weekblad verbaasde zich over hun luidruchtige toejuichingen: “De enige uitleg is dat het publiek zich nog zijn prestaties op Celebes en andere delen van Indonesië herinnert en de weg van de voorzichtigheid en de minste weerstand heeft gekozen en luid klapte, ofschoon het oor geweld werd aangedaan”. Westerling had immers volgens Vrij Nederland met “meer succes een mes hanteert dan zijn keel”. De vernietigende recensies betekenden het einde van Westerlings opera-avontuur. Na zijn optreden in Breda kwamen er geen boekingen meer voor hem binnen.